教員養成課程における「器械運動」受講生の運動経験と 学習課題達成度の関係に関する運動学的考察 ― 受講生272名へのアンケート調査と学習課題達成度をもとに ―

URI http://repository.ipu-japan.ac.jp/metadata/331
FulltextURL
Title
教員養成課程における「器械運動」受講生の運動経験と 学習課題達成度の関係に関する運動学的考察 ― 受講生272名へのアンケート調査と学習課題達成度をもとに ―
Title Alternative
A Study on the Relationship between Students’ Movement Experience of Gymnastics and their Achievement Level in Teachers Training Course ― Based on a data of questionnaire survey and achievement level of 272 students ―
Author
著者 小倉 晃布
著者(別表記) OGURA Akinobu
著者 長谷川 晃一
著者(別表記) HASEGAWA Koichi
Abstract

本研究の目的は,保健体育教員を志望する大学生の運動経験(運動生活史)と器械運動における学習課題の達成度の関係を明らかにすることであった。この目的を達成するために,次の3つの内容に取り組んだ。1つ目は,平成29年度前期に開講された「器械運動」の受講生272名を対象にアンケート調査を行い,受講生の運動経験(運動生活史)を明らかにした。2つ目は,受講生272名の器械運動(マット・跳び箱・鉄棒)における学習課題の達成度を明らかにした。そして,最後にアンケート調査の結果と学習課題達成度を比較し,運動学的視点から考察することによって受講生の運動経験と学習課題達成度の関係を明らかにした。本研究によって得られた知見は,昨今の教員養成課程における実技授業の改善につながるという点で意義があるものと考えられる。

Abstract Alternative

The aim of this study was to clarify the relationship between students’ movement experience of gymnastics and their achievement level in teachers training course.First,we conducted a questionnaire survey of 272 students who took “Gymnastics” classes in IPU to clarify their movement experience of gymnastics.Then, we surveyed their level of achievement of gymnastics skill (floor exercise,vaulting box horizontal bar). Finally,we considered for comparing the results of this research.The knowledge we found in this study may become solution of modern problem in P.E teacher training course.

Subject
370 Education
780 Sports and physical training
Keyword
運動経験(movement experience)
運動生活史
身体知(embodied knowledge)
器械運動(gymnastics)
課題達成度(achievement level) 
Publish Date
2018-03-21
Publication Title
環太平洋大学研究紀要
Publication Title Alternative
Bulletin of International Pacific University
Volume
12
Start Page
51
End Page
59
ISSN
1882-479X
NCID
AA1230704X
Publisher
環太平洋大学
Publisher Alternative
International Pacific University
Copyright Holders
環太平洋大学
Contents Type
Departmental Bulletin Paper
language
Japanese
File Version
publisher