記憶研究から見た語彙学習における学習効果の測定に関する考察

URI http://repository.ipu-japan.ac.jp/metadata/93
フルテキストURL
タイトル
記憶研究から見た語彙学習における学習効果の測定に関する考察
タイトル(別表記)
A Study on Measuring Vocabulary Acquisition Applying Human Memory Studies
著者
著者 川崎 由花
著者(別表記) KAWASAKI Yuka
抄録

A growing number of studies have examined how second language learners acquire vocabulary with what sort of materials. Most of these studies, however, have only measured explicit memory of learners. Various taxonomies of memory have been employed to study human memory, and a series of research verified the existence of implicit memory. Implicit memory is a memory in which previous experiences help in the performance of a task without conscious awareness of these previous experiences, and explicit memory is a type of memory that is the conscious, intentional recollection of previous experiences and information. This article argues the importance of measuring implicit memory in vocabulary acquisition and provides some ideas to obtain accurate data at the implicit memory level in vocabulary learning.

主題
370 教育
キーワード
語彙学習 (vocabulary learning)
学習効果 (learning effect)
潜在記憶と顕在記憶 (implicit & explicit memory)
インターバル (intervals)
カウンターバランス法 (counterbalanced measure)
発行日
2012-03-01
出版物タイトル
環太平洋大学研究紀要
出版物タイトル(別表記)
Bulletin of International Pacific University
5
開始ページ
87
終了ページ
92
ISSN
1882-479X
NCID
AA1230704X
出版者
環太平洋大学
著作権者
環太平洋大学
資料タイプ
紀要論文
言語
日本語
論文のバージョン
publisher